Direcția hidraulică vs. direcția electronică

În ultimii ani mulți dintre producători au înlocuit servodirecția clasică hidraulică cu cea electronică. Acum, a venit rândul celor de la Dacia să facă această schimbare. Astfel că, la Salaonul Auto Internațional de la Frankfurt, noul Duster a fost echipat cu direcție electronică.

De ani buni deja, majoritatea producatorilor au inlocuit servodirectia clasica hidraulica cu cea electrica. De ce aceasta modificare? In primul rand, trebuie sa ne uitam in jurul nostru ca sa ne dam seama ca tot ce inseamna mobilitate incepe sa devina din ce in ce mai electrica, adica toate sistemele integrate sa fie pe baza de curent, nu hidraulice sau prin intermediul combustiei. Numarul automobilelor electrice se mareste, la fel si cel al hibridelor, iar tehnologia a tot ce inseamna acest domeniu care functioneaza pe curent se dezvolta intr-un ritm rapid.

Daca stam sa ne gandim putin, motorul termic a fost inlocuit cu cel electric. Dupa care, compresorul de aer conditionat angrenat de curea, a fost inlocuit cu unul electric. A urmat la randul sau pompa de servo, cea care facea presiune hidraulica pentru servodirectie, inlocuita si ea cu o pompa electrica, dupa care tot sistemul hidraulic a fost schimbat cu directia complet electrica. Probabil ca este doar o chestiune de timp pana cand o sa vedem si sistemul de franare, momentan hidraulic, inlocuit cu ceva electronic…

Dar de ce este mai buna directia electrica fata de una hidraulica? In ceea ce priveste functionalitatea, probabil ca nu este mai buna. Dar, per total, pentru intreaga masina moderna si la ce imbunatatiri are ea, directia electrica are niste avantaje.

De exemplu, mai toate automobilele moderne au acum sistem Start&Stop. Cand motorul se opreste, se opreste si pompa hidraulica si, cand stai cu masina la semafor, nu poti invarti volanul. Dar cu o directie electrica, poti invarti volanul si cu motorul oprit. Acesta este doar un exemplu…

Mai este si urmatorul aspect, cel al downsizeing-ului. Adica motorizari mici, supra-alimentate, special facute pentru respectarea normelor de poluare actuale. Un sistem clasic hidraulic ia putin din puterea unui motor termic. Adica o curea de accesorii care trebuie sa invarta si alte fulii, va lua cativa cai putere de la motor. Iar acest lucru se vede cel mai bine la motoarele mici, mai ales la cele cu 3 pistoane. Renuntand la sistemul clasic cu pompa angrenata prin curea de motor, producatorii obtin performante mai bune si un consum mai mic.

Inca un motiv pentru care pana si Dacia incepe sa inlocuiasca servodirectia hidraulica este fiabilitatea. Un sistem conventional implica niste conducte sub presiune, o pompa, o caseta de directie speciala, pot aparea scurgeri, pompa se strica si asa mai departe. Mai multe piese in miscare, mai multe probleme. In schimb, o directie electrica are un singur motor electric in miscare si se strica foarte rar.

Exista doua tipuri de directii electronice: una cu motorul direct pe caseta si alta cu motorul pe coloana de directie. Insa functioneaza la fel in ambele cazuri: cand soferul misca foarte putin volanul intr-o parte, senzori de pe axul central simt directia in care vrea soferul sa invarta volanul si transmit prin intermediul unui computer informatia la motorul electric, acesta miscand rotile in directia dorita. Cele doua tipuri de servodirectii electronice pot fi intalnite la diversi producatori, spatiul montajului fiind cel care face diferenta.

Un alt avantaj al EPS-ului (electric power-assisted steering) este ca poate fi folosit impreuna cu alte sisteme ale masinii. De exemplu, automobilele echipate cu asa ceva beneficiaza de sistemul de parcare automata. La fel si masinile inteligente precum Mercedes-Benz sau Tesla, cu functie de conducere autonoma. Directia electrica este conectata la senzori, computere, navigatie, stiind cum sa invarta volanul astfel incat sa pastreze masina pe banda de rulare.

Un alt mare avantaj al acestui sistem este ca poate fi conectat la computerul ESP al masinii. Adica la sistemul Electronic Stability Program, pentru a veni in ajutorul soferului. De exemplu, atunci cand computerul simte ca masina pierde controlul, odata cu blocarea anumitor roti prin ESP ca sa isi reia traiectoria, sistemul poate sa transmita si directiei electronice o miscare anume, astfel incat rotile sa abordeze traiectoria optima. Momentan, acest sistem de siguranta este in lucru, dar nu suna deloc rau…

In concluzie, usor-usor, nu vom mai vedea masini cu servodirectie clasica. Deoarece este doar o echipare invechita, nascuta in 1951, cand au inceput sa se vanda primele autoturisme cu servo.  Costa mai putin de fabricat, mai putin de intretinut, mai sigur si mai durabil. Iata ca si in cazul servodirectiei, viitorul suna electric.

Sursa acestui articol este www.4tuning.ro

 

Categorie: