Unghiul de fuga

„Unghiul de fuga” este o denumire folosita deseori in mod gresit pentru a face referire la geometria mecanismului de ghidare. Aceasta este definita de trei unghiuri: convergenta, cadere si fuga.

Unghiul de convergenta
Este singurul care se regleaza la orice autovehicul, fara dispozitive auxiliare speciale. Acesta defineste pozitia rotilor de directie vazute de sus, in repaus. Ele nu sunt paralele, iar unghiul format de prelungirea axelor se numeste unghi de convergenta. Dereglarea lui se produce la orice inlocuire de piese din sistemul de directie – suspensie sau in urma unor socuri sau uzuri anormale la nivelul acestui sistem.

Unghiul de cadere
Este vizibil daca privim rotile de directie din fata (sau spate). Acestea nu sunt verticale, au o inclinare fata de verticala, iar unghiul facut de axa rotii cu verticala se numeste unghi de cadere. Acest unghi se poate regla cu greu la unele vehicule, iar la altele este imposibil. Dereglarea lui apare in urma unor socuri puternice, receptionate de catre mecanismul de ghidare.

Unghiul de fuga
Este vizibil daca privim roata din lateral, unim cu o linie imaginara rotula superioara cu cea inferioara , iar unghiul dintre aceasta linie si verticala se numeste unghi de fuga. Camioanele nu au rotule, inclinatia boltului fuzetei da tocmai acest unghi. Reglarea lui este aproape imposibila, se poate ameliora prin schimbarea pieselor deformate – fuzeta, grinda punte, brat inferior, brat superior sau amortizor, dupa caz. Dereglarea lui apare tot asa, in urma unor socuri anormale receptionate de mecanismul de ghidare.

De ce este importanta mentinerea unei geometrii corecte a mecanismelor de ghidare?
Pentru ca astfel anvelopele nu vor suferi leziuni anormale, cum ar fi stergerea muchiei exterioare sau interioare sau “valuri” pe suprafata de rulare. In plus, stabilitatea autovehiculului la mers drept sau in viraje va fi optima.

Ce simtim cand unul sau mai multe din unghiurile amintite se deregleaza?
Rotile scartaie chair si la rulaje cu viteza mica, la viteza nu foarte mare apare senzatia de nesiguranta si nestabilitate a directiei. Revenirea rotilor dupa iesirea din celula la pozitia de mers rectiliniu se face mai greu ca de obicei.

Recomandare de final
De cate ori ati „luat” o groapa mai serioasa, o bordura, sau ati inlocuit piese de directie / suspensie, solicitati o verificare a geometriei mecanismului de ghidare. Pentru o programare la service, nu ezitati sa ne contactati!

Categorie: